Een bedrijf oprichten in Duitsland – Wat u zeker moet weten
Bewaartermijnen in Duitsland
Het bewaren van documenten is in Duitsland verplicht voor bedrijven en is vastgelegd in een aantal wetten. Afhankelijk van het soort document gelden wettelijke bewaartermijnen van 6 of 10 jaar. Lees hier de belangrijkste feiten over bewaartermijnen. De bewaartermijn beschrijft de periode waarin de te bewaren documenten op ordelijke wijze moeten worden gearchiveerd. Het doel [...]
Waarom is de oprichting van een GmbH zo belangrijk?
Waarom is de oprichting van een GmbH zo belangrijk? In de exportbranche geldt het adagium ‘American buy american’ en ‘German buy german’; oftewel de GmbH als ondernemingsvorm stimuleert het vertrouwen bij potentiële relaties; Duitsers kennen immers deze ondernemingsvorm en de juridische randvoorwaarden; met de GmbH ben je als Duits bedrijf een volwaardig onderdeel van het [...]
Is Xing het nieuwe LinkedIn?
LinkedIn is het grootste professionele netwerk op het internet en blijft groeien. Je kan LinkedIn gebruiken om de juiste baan of stageplaats te vinden, connecties aan te gaan met professionele relaties en deze band te versterken. Maar wist je dat ze in Duitsland ook een ander platform gebruiken voor deze doeleinden? Namelijk Xing. Xing werd in 2003 opgericht [...]
Communicatie en reclame in Duitsland
De Duitse manier van reclamemaken is net even wat anders dan hoe we het in Nederland gewend zijn. Je hebt daar te maken met hele andere tradities, een andere taal en een hele andere aanpak. Als je van plan bent om reclame te maken in Duitsland en daar succesvol te worden, dan is het aan [...]
Welke rechtsvorm is geschikt voor mijn bedrijf in duitsland?
De eerste belangrijke vraag bij het oprichten van een bedrijf in Duitsland is: Welke rechtsvorm is geschikt voor mijn bedrijf? Er zijn verschillende criteria die van belang zijn bij de beslissing welke rechtsvorm een onderneming in Duitsland moet aannemen: De keuze heeft persoonlijke, financiële, fiscale en juridische gevolgen. Verschillende vragen moeten individueel worden beantwoord, omdat [...]
Digitalisering in het Duitse MKB
Subsidies in meerdere deelstaten Recent was ik samen met de directeur van een softwarehuis bij een Duits bedrijf in het Münsterland. Een omvangrijke organisatie met meerdere vestigingen in geheel Duitsland. Totaal 400 medewerkers actief in de bouwtoelevering. Het gesprek met de Manager Inkoop was gericht op het standaardiseren van operationele inkoopactiviteiten. Maar terloops kwam de [...]
Exact Online, Datev en Digitale administratie
Veel Nederlandse bedrijven die een onderneming in Duitsland vestigen, willen de administratie voor de Duitse onderneming gedurende het jaar zelf verwerken. Het heeft de voorkeur dan dat de administratie van het Duitse bedrijf in hetzelfde boekhoudpakket (b.v. Exact Online) en compleet digitaal verwerkt wordt zoals de administraties van de overige Nederlandse groepsmaatschappijen. Dat geeft direct [...]
Overzicht van rechtsvormen in Duitsland
Als je een bedrijf wilt beginnen in Duitsland, is het belangrijk om de juiste rechtsvorm te kiezen. Er zijn verschillende rechtsvormen beschikbaar voor bedrijven, waaronder personengesellschaften (personenvennootschappen) en kapitalgesellschaften (rechtspersonen). In dit overzicht worden de verschillende rechtsvormen beschreven, met hun voor- en nadelen en de belastingaangiften die bij elke rechtsvorm horen. Bij de personengesellschaften is [...]
Verschillen tussen Nederlandse en Duitse websites
Wij Nederlanders zijn toch helemaal niet zo veel anders dan de Duitsers toch? Hypothetisch zouden websites dan ook net zo kunnen werken dan in Nederland. Maar dat is niet het geval, er zijn een aantal verschillen tussen Duitse en Nederlandse websites, die voortkomen uit de culturele, taalkundige en technologische verschillen tussen de twee landen. Hieronder bespreek [...]