De Duitse manier van reclamemaken is net even wat anders dan hoe we het in Nederland gewend zijn. Je hebt daar te maken met hele andere tradities, een andere taal en een hele andere aanpak.

Als je van plan bent om reclame te maken in Duitsland en daar succesvol te worden, dan is het aan te raden om er rekening mee te houden dat er in Nederland sprake is van een hele andere mentaliteit dan in Duitsland. Zo zijn er verschillen tussen de twee landen in hoe de inwoners reclames opvatten.

Reclame-uitingen in Duitsland

Zo is de marketing in Duitsland niet gericht op prijsstunts. Duitsers vatten het wat argwanend op wanneer producten ineens voor 50% goedkoper te verkrijgen zijn. Volgens hen kan het dan alleen maar betekenen dat er iets mis is met het product, waardoor het nu ineens zo goedkoop wordt aangeboden.
Er is een grote wens voor het benoemen van feiten in reclame-uitingen in Duitsland. Zo vinden ze het bijvoorbeeld belangrijk dat een firma of een product betrouwbaar is, de kwaliteit goed is en dat de fabrikanten hun eigen producten serieus nemen.

Nederlandse reclame draait volledig om goedkoop

Winkelketens en bedrijven gaan met elkaar in gevecht over de prijzen. De ene winkel wil graag goedkoper zijn dan de andere en hierdoor ontstaan er welbekende reclameboodschappen, zoals: ‘op=op’  en ‘drie voor de prijs van een’. Consumenten in Nederland gaan graag af op de koopjes, de deals en de bulkkortingen.

In Nederland gaat het ook om kortingen. De Nederlander wacht graag, totdat hun product in de aanbieding is. Elk product zal een keer in de aanbieding zijn en dat weten de Nederlanders. Zowel advertenties als reclamespots worden aantrekkelijk gemaakt met woorden, zoals: ‘korting’ en ‘aanbieding’.

Er zijn wel een paar bekende voorbeelden van reclames te noemen:
– Het zijn weer Hamsterweken!
– Steeds verrassend, altijd voordelig!
– De laagsteprijsgarantie bij Jumbo.

In Duitsland gaat het om kwaliteit en loyaliteit

In Duitsland hebben ze een belangrijke slogan: ‘Nur das Beste ist gut genug’. ‘Alleen het beste is goed genoeg’, vinden ze in Duitsland. En dat is ook waar de communicatie in Duitsland en hun reclame over gaat.  Het gaat er niet zozeer om dat je veel aanbiedt, maar dat je het beste aanbiedt. Betrouwbaarheid, kwaliteit en degelijkheid is waar de Duitser waarde aan hecht.

Duitsers kunnen de schreeuwerige reclames van Nederland, die vooral draaien om het aanbieden van zoveel mogelijk tegen een lage prijs, niet echt waarderen. Ze vinden dat deze reclames gevoelens van argwaan en achterdocht oproepen. Deze gevoelens passen niet goed bij de omgangsvormen in Duitsland als het gaat om reclameren.

In Duitsland geven ze natuurlijk wel kortingen, maar dit zijn kortingen die voor hen logisch zijn. Bijvoorbeeld wanneer er een seizoenswisseling aankomt en het oude assortiment weg moet. Ze vinden het vooral belangrijk dat de prijs in verhouding staat met de kwaliteit.

Daarnaast hebben ze ook speciale kortingen voor gewaardeerde klanten. Als je een goede klant bent, dan wordt er gekeken naar wat voor korting je eventueel kunt ontvangen. Het gaat hier dan ook niet om een lokmiddel, maar om een incentive.

Tips voor reclamemaken in Duitsland

In Duitsland heb je dus een hele andere mindset nodig wanneer je er reclame wilt maken. Houd rekening met enkele tips:

  • De prijs hoeft niet leidend te zijn.
  • Benoem vooral de kwaliteit van je product.
  • Zorg voor uitgebreide productspecificaties.
  • Benoem het wanneer je product een certificaat of een patent heeft ontvangen.
  • Zorg voor een goede productontwikkeling en doe veel research.
  • Behaal keurmerken, deel de testresultaten van je producten en deel de klantervaringen.
  • Zorg ervoor dat je een toegankelijke klantenservice hebt die op verschillende manieren te bereiken is.
  • Wees transparant over je bedrijf en deel bijvoorbeeld hoe oud je bedrijf is en wat voor soort bedrijf het is.
  • Zorg dat je slogans aansluiten bij de Duitse normen en waarden. Ga dus niet voor uitingen over kortingen en de goedkoopste zijn, maar ga voor kwaliteit.

Verschillende interesses

Doe goed onderzoek naar de populariteit van producten. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een product dat in Nederland heel populair is in Duitsland helemaal niet populair is. Houd altijd in gedachten dat je te maken hebt met een heel ander soort publiek. Je moet daar dan ook op inspelen. Het zou zonde zijn als je reclame maakt voor producten waar de Duitsers niet in geïnteresseerd zijn.

Social Media

Via Social Media kun je heel goed reclame maken voor je product of voor je bedrijf. Houd er wel rekening mee dat niet alle platforms die je we in Nederland gebruiken ook in Duitsland gebruikt worden. Kijk altijd goed naar de platforms die in trek zijn bij je doelgroep. Social Media campagnes op de Duitse markt vereisen ook hierin een andere benadering.
Het winnen van vertrouwen

Online shoppen

Het online shoppen, is overal ter wereld razend populair. Het brengt alleen ook risico’s met zich mee en lang niet elke webshop is even betrouwbaar. In Nederland zijn we best voorzichtig met het nemen van risico’s. In Duitsland gaan ze daar een stapje verder in. Het kan dus lastig zijn om een dienst online aan te bieden en hier succesvol mee te zijn. Je moet het vertrouwen van de Duitsers zien te winnen. Dit doe je door bijvoorbeeld je product zo goed mogelijk te beschrijven. Zorg er ook voor dat je een klantenservice hebt die altijd te bereiken is en dat de medewerkers zowel Duits kunnen spreken als schrijven. Vergeet ook zeker niet om je certificaten en productwaarderingen op je website te vermelden. Kom je afspraken altijd na en ga altijd voor een goede kwaliteit.

Duitse taal

Een ander belangrijk punt is om je website naar het Duits te vertalen. Dit wil zeker niet zeggen dat je de oorspronkelijke tekst even snel vertaalt met de hulp van een vertaalmachine. De juist schrijfvaardigheid, grammatica en spelling zijn belangrijk en zullen zeker door de Duitsers worden opgemerkt. Neem dus ook echt de tijd om de teksten op je website op een correcte manier te (laten) vertalen. Soms kan het ook nodig zijn dat je de teksten moet herschrijven, zodat deze beter aansluiten bij de cultuur en de mentaliteit van de Duitsers. Als je het bijvoorbeeld hebt over een product dat alleen in Nederland te vinden is, dan zullen de Duitsers dit misschien niet interessant vinden. Houd ook rekening met de Duitse feestdagen en regelgevingen.

Vertrouwen winnen en vasthouden

Duitsers houden van afspraken. Het is dus belangrijk dat je gemaakte afspraken altijd nakomt. Als je bijvoorbeeld aangeeft dat je producten van hoge kwaliteit zijn, kom dit dan ook na en verstuur dan ook echt goede producten. Daarnaast zullen Duitsers zich altijd vasthouden aan afspraken die worden gemaakt over de levertijd. Als je aangeeft dat het pakket binnen twee dagen geleverd wordt, dan dien je dit ook na te komen. Mocht je een gemaakte afspraak niet na kunnen komen, geef dit dan altijd duidelijk aan en geef ook de reden op. Om te voorkomen dat je het vertrouwen verliest, kun je het beste denken aan een tegemoetkoming.

Tot slot over reclame in Duitsland

In Nederland zijn we het gewend om mensen te tutoyeren, maar in Duitsland is dat niet gewenst. Er zullen situaties zich voordoen waarbij dit geen probleem is, maar op de zakelijke markt komt dit zelden voor. Kijk ook even op concurrerende Duitse websites naar hoe men daar wordt aangesproken. Over het algemeen is het advies om zo beleefd mogelijk te zijn om serieus te worden genomen en om het vertrouwen niet te verliezen.

Succes met het maken van reclame voor je bedrijf of product in Duitsland!

Auteur: Visionmakers Enschede